محققان خواهان تمرکز بیشتر برعود زخم های دیابتی شدند

16 ژوئن 2017- پزشکان خواهان توجه بیشتر به زخم پای دیابتی درافرادی شدند که قبلا یک بار با این معضل روبرو بوده اند، زخم پای دیابتی یکی از عوارض شایع بیماری دیابت است.

 برخی از برآوردها نشان می دهد که یک سوم از افراد مبتلا به دیابت در طول عمر خود، یک بار از زخم پای دیابتی رنج می برند، اما می توان از این عارضه با کنترل خوب قند خون و بررسی منظم هر گونه علامتی از زخم یا آسیب در پاها جلوگیری نمود.

 حال یک گروه از محققان در آریزونا می گویند: تیم های مراقبتهای بهداشتی که بر روی بهبود زخم های دیابت تمرکز دارند، باید بر ایجاد زخمی دیگر در سایر نقاط پوست این بیماران، توجه بیشتری داشته باشند.

محقق ارشد این پژوهش، دکتر Armstrong، استاد جراحی در دانشکده ی پزشکی دانشگاه آریزونا می گوید: این مقاله اولین مقاله در نوع خود است که خواستار توجه بیشتر پزشکان به عود زخم شده است. آمارها نشان می دهد 40 درصد از افرادی که به زخم پای دیابتی مبتلا بوده اند، در طول یک سال به یک زخم دیگر مبتلا شده اند، این احتمال تا 75 درصد در طول 5 سال افزایش می یابد.

 دکتر آرمسترانگ می گوید: به جای تمرکز بر یک زخم بهبود یافته یا در حال بهبود، باید به فرد برای جلوگیری از ایجاد زخم در سایر نقاط بدن او کمک نمود.

او افزود: دیابت می تواند مهم تر از بسیاری از انواع سرطان باشد، توجه بسیاری به بیماریهایی نظیر سرطان، بیماریهای قلبی عروقی و دیابت معطوف شده است، اما هدف ما به عنوان یک پزشک، جراح، یا دانشمند و سیاست گذار باید بر به تأخیر انداختن عوارض ویران کننده ی این بیماریها متمرکز باشد.

اگر زخم های پا درمان نشوند، می توانند به شرایطی خطرناک و حتی قطع عضو منجر شوند. میزان بقای افرادیکه به زخم های دیابتی مبتلا نمی شوند، در طی ده سال، 50 درصد بیشتر از افرادی است که  به این زخم ها مبتلا هستند.

این یافته ها بر اساس نتایج معاینات سرپایی 5 میلیارد بیمار شکل گرفته است، محققان دریافتند که تعداد افرادیکه به دلیل مشکلات زخم پای دیابتی و زخم در سایر قسمت های بدن در بیمارستان بستری می شوند، قابل مقایسه و حتی بیشتر از افرادیست که به دلیل نارسایی قلبی، بیماریهای کلیوی، افسردگی یا اکثر انواع سرطان بستری می شوند.

دکتر آرمسترانگ نتیجه گیری نمود که ایده اصلی اینست که پزشکان به افراد مبتلا به دیابت کمک کنند که بهتر حرکت کرده و روزهای عاری از زخم بیشتری را سپری کنند، ما می خواهیم به بیماران خود کمک کنیم که فعال زندگی کنند و در حاشیه ی زندگی نباشند.

نتایج این تحقیق در مجله ی New England Journal of Medicine منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/jun/researchers-highlight-focus-on-remission-in-treating-diabetic-foot-ulcers-93074814.html